Reisdag 3 - 27/02/2017

27 februari 2017 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Vandaag hebben we eerst allemaal lekker uitgeslapen, en we zijn daarna gelijk om boodschappen gegaan want een ontbijtje is ook wel lekker en vooral als je dit lekker kunt nuttigen in de buitenlucht op onze veranda.

Vandaag stond geheel in het teken van 'die wildtuin', zoals de Afrikanen het Krugerpark ook wel noemen.

Bij aankomst bij de Phalaborwa Gate wilden we een Wildcard aanschaffen, hiermee heb je onbeperkt toegang tot o.a. het Krugerpark. Alleen waren we zo slim om onze paspoorten in het huisje te laten liggen, dus ja daar stonden we dan. We konden rechtsom keer naar de lodge om onze paspoorten te gaan halen voordat we uberhaubt het Krugerpark maar in mochten. Na ongeveer een half uurtje waren we weer terug bij de gate, en hebben we de Wildcard aangeschaft en konden we eindelijk het Krugerpark in.

Het duurde even voor we het eerste wild zagen, maar na een tijdje geduldig rondrijden kwamen we de eerste Impala's, zebra's, olifanten en een baviaan tegen.

Uiteindelijk kwamen we in het restcamp Letaba, dit camp ligt gelegen aan de Letaba river wat grenst aan Mozambique, in het restcamp heb je souvenirswinkels, je kunt er overnachten en je hebt er diverse horecagelegenheden, en je kunt er zelfs tanken of je auto door de wasstraat doen. In het restcamp liepen hertjes rond, een levensechte bambi, je kon merken aan de dieren die in het restcamp rondlopen gewend zijn aan mensen en dat je er heel dichtbij kunt komen.

Op onze weg terug naar de lodge zagen we een olifant verstopt zitten tussen de bomen, en na wat mooie foto's gemaakt te hebben kwam deze olifant uit het niets dwars door de bomen de weg op, op 2 hooguit 3 meter afstand van onze auto en laat de auto nou net niet in zijn achteruit willen gaan. Je raakt dan best even in paniek, zo'n grote olifant kan zonder enige moeite je auto verpletteren, maar na wat pogingen lukte het toch om de auto in zijn achteruit te krijgen en zijn we met een rotgang achteruit gestoven. Net op tijd om te voorkomen dat de olifant op de motor kap kwam zitten. We waren er toch wel erg van geschrokken omdat je pas op dat moment ziet hoe groot en kolossaal zo'n olifant is en hoe klein je dan eigenlijk zelf bent. Maar goed gelukkig is het allemaal goed afgelopen en konden we op tijd zien weg te komen.

Rond 16.00 uur waren we weer terug op de lodge, en om 16.45 uur moesten we alweer verzamelen bij de receptie voor de avondsafari die om 17.00 uur zou beginnen. Wij waren keurig netjes op tijd, alleen de ranger liet op zich wachten, echt Afrikaans. Uiteindelijk zijn we om 17.15 uur vertrokken richting de phalaborwa gate. Weer duurde het een vrij lange tijd voor we enig wild konden spotten, maar ons wachten werd beloond, we hebben heel veel hyena's gezien, kuddes olifanten en buffels, en groepen met impala's. Ook veel jonge dieren zie je rondlopen in deze kuddes, erg lief om te zien dat kleine grut.

Het was een bijzondere ervaring een avondsafari, met zoeklichten ga je zelf zoeken naar beesten die in de bossen zitten, en het mooie is door het licht van de zoeklichten twinkelen de ogen van de dieren, alleen heb je op dat moment nog geen idee wat voor dier het is, de ene keer heb je geluk en tref je een hyena aan, en de andere keer moet je genoegen nemen met een konijntje.

En ja, alsof we nog niet genoeg hebben beleefd op deze dag, tijdens de sundowner op een brug midden in het Krugerpark gingen we gezellig wat drinken, en toen we na ongeveer een minuut of 15 weer terug gingen in de safari auto rookte er wat op de stoel, iemand had de zoeklamp op de stoel neergelegd toen we gingen stoppen, en de ranger had niet meer gekeken of deze lamp uit was.. je snapt het zeker al... de stoel stond in de fik.. na wat blussen is de stoel gestopt met fikken, alleen is er wel een enorm gat ontstaan in de stoel. Gelukkig was de ranger niet boos en mochten we toch allemaal nog mee terug naar de lodge. We hebben deze ranger maar een flinke fooi gegeven om het leed iets te verzachten.

1. Bianca:
    1 maart 2017
    Nou dat was een heftig dagje vandaag wel leuk om zo met jullie mee te reizen/mee te lezen!
  2. Anja Kramer:
    7 maart 2017
    Wow t is wel een gedenkwaardige vak jordi!