Reisdag 20 - 16/03/2017

16 maart 2017 - Hout Bay, Zuid-Afrika

Vanmorgen zijn we om 10.00 uur vertrokken naar Kaapstad om vanuit de haven de boot te pakken naar Robben Eiland.

Robben Eiland is bekend geworden omdat Nelson Mandela hier 18 jaar gevangen heeft gezeten. Robben Eiland heeft zijn naam te danken aan alle zeehonden die rond het eiland leven.

Robben Eiland is ontdekt door de VOC, het werd gebruikt als strafkolonie, lastige zeelieden werden op het eiland gevangen gezet, vanwege het koude zeewater was ontsnappen onmogelijk, slechts 3 mensen hebben in al die jaren weten te ontsnappen, alle andere is het niet gelukt. Hierna is het een lepra ziekenhuis geworden, mensen gingen hierheen als ze besmet waren met lepra en uiteindelijk stierven ze hier. Het kerkhof is nog te zien op het eiland.

In totaal heeft Robben Eiland 37 jaar als gevangenis gefunctioneerd, hierna zijn de gevangen vrijgelaten of overgeplaatst naar andere gevangenissen en is Robben Eiland een museum geworden. De gevangenis is nog in dezelfde staat als toen hij gesloten werd, en oud gevangenen geven nu rondleidingen door de gevangenis. Ook kan je de cel zien waar Nelson Mandela een geruime tijd van zijn leven heeft doorgebracht.

Nadat we een rondleiding hebben gehad over het eiland en de cellen hebben bezocht zijn we weer terug gevaren naar Kaapstad. Hier hebben we nog wat gedronken en toen zijn we terug gegaan naar het huisje, het was alleen enorm druk in en rondom Kaapstad dat we bijna een uur in de file hebben gestaan. Bij thuiskomst hebben we ons snel even opgefrist en toen zijn we naar Kommetjie gegaan om een pizza te eten.