Reisdag 21 - 17/03/2017

17 maart 2017 - Hout Bay, Zuid-Afrika

Toen de schoonmaakster vanochtend kwam vertelde ze ons het schrijnende verhaal wat haar is overkomen. Ze woont in de townships in Houtbaai, en afgelopen weekend is haar huis afgebrand. Er waren enorme branden in de townships en hierdoor hebben 2000 mensen hun huis verloren. Het enigste wat ze nog heeft kunnen redden zijn haar kleren, verder is alles verloren gegaan bij de brand. Gelukkig kan ze tijdelijk bij haar dochter terecht om te slapen, en overdag werkt ze gewoon, wat wij overigens totaal niet hadden verwacht, als je je eigen in haar zou verplaatsen zou je zelf dan gaan werken als je huis net is afgefikt? Echt respect voor deze dame. We hebben haar financieel een steuntje in de rug gegeven, dat is het enigste wat je voor zo iemand kunt doen op dit moment.

Rond 11.00 uur zijn we vertrokken richting Kaapstad om de Tafelberg te bezoeken. Bij aankomst was het zo ontzettend druk, je moest al in een rij gaan staan van 45 minuten om een kaartje te kunnen kopen en daarna duurde het nog zo'n 45 minuten tot een uur eer je met de kabelbaan naar boven kon. Hier hadden we weinig trek in dus zijn we door gereden naar Two Oceans Aquarium.

We hebben er veel dieren gezien zoals een Afrikaanse en een koningspinguin, kwallen, zeepaardjes en heel veel verschillende vissen. Aymée vond het prachtig.

Toen we alles hadden gezien hebben we nog geluncht, en we hadden hier echt een prachtig uitzicht. Ook lagen er op de steiger zeehonden, heel leuk om te zien.

Hierna zijn we door gereden naar de Green Market Square, een grote markt vol met souvenirs, leuk om even rond te struinen. Je werd er alleen niet goed van alle opdringerige mensen, als je nog maar naar iets keek had je het al bijna gekocht, en op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat Maaike iets in een kraampje kocht, dat ze bij het kraampje ernaast Aymée alles in d'r handen duwde. Na een half uurtje zijn we snel maar weer terug gegaan naar de auto.

Vanavond gaan we uit eten in Houtbaai, en dan vanavond lekker een beetje op tijd naar bed toe. Het is onze laatste avond hier, morgen hebben we nog de hele dag en dan vliegen we na middernacht weer terug naar Nederland. De vakantie is werkelijk waar voorbij gevlogen.