Reisdag 17 - 13/03/2017

13 maart 2017 - Knysna, Zuid-Afrika

Tijdens het ontbijt hebben we op de valreep nog een excursie geboekt, namelijk een township-tour.

We moesten ons om 10.00 uur melden bij Peggy, onze gids, die in het centrum van Knysna woont. Zij zou ons rondleiden door de townships van Knysna. Zoals altijd gaat alles op z'n Afrikaans dus het duurde even eer de chauffeur gearriveerd was, maar goed na een minuut of 10 kon de tour dan eindelijk beginnen.

Als eerst gingen we door de armste delen van de townships, waar de huisjes zijn gebouwd van hout en golfplaten. Stromend water en elektriciteit is er niet in de huisjes, maar er zijn diverse watertappunten in de omgeving en de elektriciteit konden ze aftappen van huisjes waar ze wel elektriciteit hebben. Deze huisjes worden soms wel bewoond door 18 personen, echt niet voor te stellen gewoon! Tevens laat de hygiëne te wensen over. Maar het uitzicht vanaf deze krotjes was echt adembenemend!

In de tijd dat Nelson Mandela nog president was heeft hij ervoor gezorgd dat er overal in Zuid-Afrika in de townships de zogenaamde Mandela huisjes gebouwd worden, deze beschikken over 2 slaapkamers, een badkamer, keukentje en woonkamer en tevens beschikken deze huisjes over stromend water en elektriciteit. Echter zijn er maar een beperkt aantal van deze huisjes beschikbaar en hierdoor zijn er enorme wachtlijsten voor.

Ze hebben in de townships ook de big 5, deze bestaat uit: koe, geit, kip, varken en hond. De varkens zie je overal rond lopen in de townships, op zoek naar eten. Ook honden zijn hier in overvloed en zie je overal rondlopen, inclusief nageslacht.

Hierna hebben we de tour vervolgd door de betere delen van de townships, de mensen hebben er zelf naartoe gewerkt om een beter huis te kunnen bouwen, en dit komt mede doordat zij goed betaalde banen hebben of een goede opleiding hebben gevolgd zodat ze hiertoe in de gelegenheid zijn om zichzelf een beter huis te permitteren. Vanuit de gemeenschap worden de mensen gestimuleerd om een goede opleiding te volgen en om hard te werken, omdat dit uiteindelijk loont en ze daardoor een beter leven kunnen leiden.

Je ziet dat de mensen gemotiveerd worden om hard te werken en dat ze een beter leven willen hebben. Een goed voorbeeld hiervan is de schoenmaker waar we een bezoekje aan hebben gebracht tijdens de tour, deze man maakt alle schoenen in zijn winkel met de hand en hiervoor gebruikt hij delen stof van de jurken die de vrouwen zelf maken om bijpassende schoenen te maken bij de outfit. Marian heeft sandalen gekocht bij deze schoenmaker. De sandalen die hij heeft verkocht aan Marian maakt hij gelijk weer opnieuw, omdat hij dus wilt voorkomen dat er lege schappen ontstaan, omdat je nooit weet wie er de volgende dag weer in het winkeltje komt. Het komt met regelmaat voor dat deze schoenmaker een hele nacht bezig is om nieuwe schoenen/sandalen te maken om er maar voor te zorgen dat zijn winkeltje vol is. Je ziet dat veel van de winkels in de townships zijn gevestigd in zeecontainers, i.v.m. brandveiligheid.

Vervolgens zijn we terecht gekomen bij een schooltje. De kinderen in de townships gaan van 's-ochtends 07.00 uur tot 's-middags 16.30 uur naar school, alleen is het niet zo dat ieder kind verplicht is om naar school te gaan omdat je in Zuid-Afrika niet leerplichtig bent. De ouders krijgen maandelijks een soort van kinderbijslag van 1500 rand wat neerkomt op €100,00 á €110,00 per kind, maar dit is afhankelijk van hetgeen wat de ouders verdienen, als de ouders genoeg verdienen vervalt deze subsidieregeling. De kinderbijslag is bedoeld om schoolkleding e.d. aan te kunnen schaffen, maar het komt vaak voor dat de nood hoger is om eten te kopen dan schoolkleding aan te schaffen en dat een kind daardoor niet naar school kan. Het ligt dus echt aan de financiële situatie per gezin of de kinderen naar school gaan ja of nee.

Bij aankomst op het schooltje hebben de kindjes en de juffen ons verwelkomt met leuke liedjes, en Aymée mocht in de kring komen om mee te zingen en dansen.

Op het schooltje hebben we snoepjes uitgedeeld, die we overigens in de townships hebben gekocht. De kindjes moesten netjes in een rij staan voor ze een lolly van Aymée kregen.

Hierna hebben we de tour afgesloten en zijn we weer terug gereden naar het centrum van Knysna. We zijn nog naar het Waterfront geweest om een broodje te eten tussen de middag en om even rond te snuffelen in de souvenirwinkels en daarna zijn we weer terug gegaan naar het guesthouse zodat Aymée nog even lekker kon zwemmen. Vanavond hebben we bij de Spur gegeten, en heeft Aymée nog even lekker gespeeld in de ballenbak. Wederom is er weer een dag voorbij gevlogen, vanavond hebben we onze koffers weer ingepakt want morgen vertrekken we naar onze laatste bestemming, Houtbaai (nabij Kaapstad).