Reisdag 5 - 01/03/2017

1 maart 2017 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Vanmorgen moesten we ons om 05.45 uur melden bij de receptie, en om 06.00 uur zou onze safariauto vertrekken, alleen bleek de safari overboekt te zijn dus ja wie zat er dan 'illegaal' in de safari auto? Er bleek een foutje te zitten in de administratie van de safari's want wij stonden blijkbaar niet op de lijst, terwijl we al maanden van tevoren hadden geboekt en bij aankomst ons programma hadden gekregen voor ons verblijf, en daarop stond toch echt dat we vandaag een ochtendsafari hadden. Er waren 2 meisjes die als laatste hadden geboekt, en die konden dus niet mee, voor hun werd gekeken naar een andere oplossing. Toen iedereen was ingestapt kon de safari beginnen!

Bij de gate worden alle auto's die naar binnen gaan, maar ook uit het park komen grondig gecontroleerd. Er staat een speurhond die drugs, ivoor en wapens kan ruiken, en bij iedere auto gaat de hond in de kofferbak om op onderzoek uit te gaan, dit in verband met de stroperij, dit is een heel groot probleem in Zuid-Afrika. Er komen schijnbaar ook toeristen die een drone proberen mee te smokkelen om zo op te sporen waar de dieren zitten, alleen gister is er een toerist betrapt en heeft hiervoor een boete gekregen van 2000 rand, dit is omgerekend €140,- nog peanuts dus vergeleken met de boetes die in Nederland worden uitgedeeld. Sommige dieren hebben een zendertje om zodat de toeristen weten in welke regio ze op zoek kunnen gaan naar bijv. leeuwen, alleen de stropers hebben dit systeem weten te hacken. Steeds vaker worden ook leeuwen slachtoffer van stroperijen. Heel erg triest.

We waren nog maar net in het Krugerpark en daar stond de eerste Kudu ons al op te wachten. Daarna hebben we nog vele andere dieren gezien. Rond 10.00 uur hebben we ontbeten in het restcamp Letaba, en daar mochten we nog een half uurtje rond neuzen, Aymée had de weg naar de souvenirwinkel al weer snel gevonden.

De gids vertelde ons ook over de vele termietenheuvels die je overal ziet in het park. Onder deze heuvels zitten overal gangen en gaatjes, en de gaatjes kunnen ze als het ware open zetten voor ventilatie in de heuvel. Als je je hand in zo'n termietenheuvel zou steken wordt je gebeten door termieten die vlijmscherpe tandjes hebben en die je handen dus behoorlijk kunnen verwonden, en het kan er zelfs toe lijden dat je eraan dood bloedt omdat je zo erg bloedt door een beet. De Afrikanen halen de termieten er met stokjes uit en frituren deze beestjes en eten deze dus als snack omdat het een gezonde snack is aangezien de termieten vol zitten met eiwitten en proteïne. Ze deinzen er dus niet voor terug om zo'n bijtertje in hun broekzak te vervoeren vanuit het Krugerpark naar hun frituurpan. Ook worden deze snacks verkocht op markten en supermarkten.

Vandaag begon de dag zonnig, in de ochtend nog wat frisjes maar halverwege de ochtend werd het steeds warmer, uiteindelijk is de temperatuur opgelopen tot ruim 35 graden. Het was dus behoorlijk zweten, en ook moet je lichaam wel even wennen aan deze temperaturen. Maar klagen doen we niet.

Rond 13.00 uur waren we weer terug bij de lodge. We hebben eerst nog even gerelaxt op de veranda en daarna hebben we nog boodschappen gedaan bij de plaatselijke shopping mall. En vanavond wederom vroeg naar bed, we zijn allemaal uitgeteld.

1. Varinia:
    1 maart 2017