Reisdag 10 - 06/03/2017

6 maart 2017 - Underberg, Zuid-Afrika

Vanmorgen zijn we rond 08.30 uur vertrokken richting onze volgende bestemming, Underberg. Het is gelukkig geen super lange reis, het is ongeveer 440 km. En om het reizen voor Aymée ook een beetje leuk te houden hebben we besloten een tussenstop te maken bij cultural village PheZulu.

PheZulu is een dorpje waar alles wordt nagebootst van het leven van de Zulu's. En voor de toeristen doen ze ook de Zuludans. Het was echt ontzettend leuk, een enorme beleving.

Ook krijg je een rondleiding door het dorpje, en mag je een kijkje nemen in alle huisjes. Heel apart ook, bij binnenkomst in een van de huisjes worden de mannen en vrouwen gescheiden, de vrouwen gaan bij binnenkomst links de hut in en de mannen rechts. In een hut wordt gekookt, in de andere hut wordt gegeten, en in weer een andere hut word geslapen.

PheZulu ligt in de buurt van Durban op zo'n 3 uur rijden van St. Lucia. Een ontzettend mooie weg er naartoe. Mooie natuur en leuke bergweggetjes om doorheen te rijden. Het wordt ook wel het gebied van 1000 hills genoemd.

Rond 15.00 uur hebben we onze weg vervolgd naar Underberg, naar de lodge die we hadden geboekt. We zijn om 18.00 uur daar gearriveerd, alleen bij aankomst waren we in shock. Wat een bouwval, een oud smerig vies huisje, een dak van riet en dat zag er zo eng en vies uit vol met insecten. Een badkamer die dateerde uit de jaren 30, en de slaapkamers nou daar wou je de nacht echt niet doorbrengen. Aymée noemde het al een spookhuis. Dus ja wat ga je dan doen? We hebben de knoop maar snel doorgehakt, en gekeken op het internet welk guesthouse in de nabije omgeving nog kamers vrij hadden, dus om 18.30 uur zijn we uiteindelijk gearriveerd bij het guesthouse waar we nu overnachten. Helaas is het te donker om een foto te maken nu, maar morgenochtend zullen we een foto maken van deze prachtige lodge.

Het is wel schrijnend om te zien wat het verschil is tussen arm en rijk, een jongen die werkt hier in dit guesthouse, die slaapt in een hokje wat je nog geen eens een schuur kunt noemen, er staat een bed in, en een tafel met 1 stoel en hij heeft stromend water maar dat is het dan ook wel. We hadden onderweg boodschappen gedaan omdat we er vanuit gingen dat we natuurlijk self-catering hadden, dus de boodschappen hebben we aan deze jongen gegeven, die was ons zo dankbaar, helemaal onze hand schudden, en ons maar blijven bedanken, en dan gaat het om een pakje kaas, een brood, wat eieren en een pakje boter. Waar je iemand wel niet blij mee kunt maken.

Nadat we hadden ingecheckt zijn we een hapje gaan eten in het centrum van Underberg. Na afloop hiervan hebben we de overgebleven pizza maar meegenomen zodat de jongen van het guesthouse ook nog een lekker hapje had.

Toen we weer thuiskwamen hebben we nog even lekker gerelaxt en weer ff gebeld met het thuisfront, en dan weer lekker op tijd naar bed toe, morgen hebben we weer een lange dag voor de boeg, we hebben dan een excursie naar de Sanipass.