Reisdag 14 - 10/03/2017

10 maart 2017 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Vanmorgen hadden we de wekker voor de zekerheid maar om 07.00 uur gezet zodat we in ieder geval op tijd bij het ontbijt aanwezig konden zijn, we hadden namelijk om 08.00 uur gereserveerd, normaal gesproken zijn we al ruim voor deze tijd wakker maar ja je zult het net zien dat Aymée precies dan een keer lekker uitslaapt. Ze is de hele vakantie iedere dag al rond 06.30 uur wakker, maar ja we moesten haar toch wakker maken om op tijd te kunnen ontbijten anders loopt heel je programma in de soep.

Nadat we allemaal lekker ontbeten hebben zijn we richting het Addo National Park gegaan. Bij binnenkomst moesten we ons aanmelden bij de receptie, en hebben we natuurlijk even een kijkje genomen in de souvenirwinkel. Ook hangt er bij het 'main camp' een bord waarop je kunt zien waar de dieren zijn gespot.

Toen we net goed en wel op pad waren zag we een olifant liggen met nog een andere olifant erbij. Eerst dachten we dat de olifant die op de grond lag misschien was gevallen want de andere olifant zat steeds te duwen met z'n slagtanden en met z'n slurf op de kop en buik van de andere olifant. Maar later bleek dit dus het voorspel te zijn want even later kropen de twee olifanten op elkaar om te paren.

Daarna zijn we terug gereden naar de plek waar we gister de leeuwinnen zagen omdat we erg benieuwd waren wat er met het karkas van de zebra was gebeurt in een nacht tijd. Echt ongelofelijk, vrijwel de hele zebra was opgegeten. De leeuwinnen lagen op de plek waar gister de zebra nog lag, en af en toe zag je ze nog wat kleine restjes opeten, verder was er nog weinig over van de zebra.

Heel de tijd stonden er 2 zebra's van een afstandje te kijken naar de leeuwinnen, alsof ze het in de gaten hadden dat er een soort genoot opgevreten was, maar toch bleven de leeuwinnen liggen en gingen ze (helaas) niet in de aanval. Na een tijdje kwam er ook een olifant bij, om de zebra's te beschermen leek het wel, en je zag dat de leeuwinnen bang waren voor de olifant en de leeuwinnen dropen af.

Een stukje verderop zagen we een schedel van een buffel liggen en verderop in de bosjes zag je het karkas van een ander dier liggen.

Weer een stukje verderop kwamen we bij een waterpoel terecht, daar zag je buffels, olifanten, wrattenzwijnen en zebra's drinken. Je merkt dan echt dat de olifanten de baas zijn, zij krijgen als eerst de kans om te drinken en jagen de andere dieren, en zelfs soortgenoten uit het water.

Op de weg terug naar de gate hebben we nog struisvogels gezien, wat zijn die toch ontzettend groot, en lelijk! (sorry voor de liefhebbers onder ons)

Onderweg terug naar het huisje is Aymée in slaap gevallen in de auto, helemaal uitgeteld. Bij thuiskomst heeft ze lekker uitgerust met haar nieuwe knuffels die ze heeft gekocht bij de souvenirwinkel in het Addo main camp.

En nu is het tijd om een hapje te gaan eten. Vanavond moeten we weer de koffers inpakken omdat we morgen weer door gaan naar onze volgende bestemming, Knysna.

1. Marjan van Strien:
    10 maart 2017
    Ha vakantiegangers. Wat n prachtige foto s en wat maken jullie in de dierenwereld veel mee. Nu weten we ook waar de kleine olifantjes vandaan komen. Voor jullie nog hele fijne dagen en geniet ervan. Lieve groetjes : Marjan